Formater og metoder
Det fotografiske materialet Nasjonalbiblioteket jobber med er svært omfangsrikt og digitaliseringsmetodene varierer derfor fra format til format. Grunntanken er likevel den samme – å oppnå så høy bildekvalitet som mulig i digitaliseringsprosessen.
Digitaliseringsutstyret vi benytter gjør det mulig å effektivt digitalisere store mengder materiale og samtidig oppnå et bevaringsverdig resultat av høy kvalitet. Tabellene under beskriver de ulike objektene vi digitaliserer og bildekvaliteten i forhold til FADGI-standarden.
35mm
Majoriteten av det transparente materiale Nasjonalbiblioteket digitaliserer er 35mm negativer i remser med alt fra to til seks bilder i hver remse. Negativene kan effektivt digitaliseres på kamerabaserte oppsett med robotiserte fremtrekksløsninger. I noen tilfeller, der negativets tilstand er dårlig eller tilhører samlinger som krever manuell håndtering av navngivning og arkivnøkler, kan alternativet være avfotografering på vertikale kamerarigger.
35mm | FADGI | Bitdybde | Fargerom | Filformat | Minimum PPI | |
Farge | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 4000 | |
Sort/hvitt | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 4000 |
120mm
120mm, eller mellomformat, er også et av de vanligste formatene fotoavdelingen arbeider med. På grunn av dets størrelse og form, oppnås best gjengivelse av objektene ved avfotografering på vertikale kamerarigger. Det gjør det også mulig å imøtekomme FADGIs kvalitetskrav for transparent materiale.
120mm | FADGI | Bitdybde | Fargerom | Filformat | Minimum PPI | |
6×6 | Farge | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 4000 |
6×6 | Sort/hvitt | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 4000 |
6×7/6×8/6×9 | Farge | 3 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 3500 |
6×7/6×8/6×9 | Sort/hvitt | 3 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 3500 |
Dias (lysbilder)
Dias, eller lysbilder, avfotograferes på vertikale kamerarigger med over- og underlys.
DIAS | FADGI | Bitdybde | Fargerom | Filformat | Minimum PPI | |
Farge | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 4000 | |
Sort/hvitt | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 4000 |
Andre formater
Enkelte andre formater må digitaliseres med manuell avfotografering. Dette gjelder blant annet negativer i 127mm, 4×5″ og 8×10″, samt glassnegativer.
FADGI | Bitdybde | Fargerom | Filformat | Minimum PPI | ||
4×5* | Farge | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 2500 |
4×5* | Sort/hvitt | 4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 2500 |
Glass** | Farge | 2-4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 600-2500 |
Glass** | Sort/hvitt | 2-4 | 16 | AdobeRGB | TIFF | 600-2500 |
* PPI / oppløsning defineres av objektets fysiske størrelse. Uavhengig av formatstørrelse, forsøker våre fototeknikere å reprodusere digitale kopier med høyest oppnåelig oppløsning.
** Blant glassnegativer er det et vidt spekter av ulike størrelser og formater, og minimum oppnåelig oppløsning avhenger av glassnegativets art.
Refleksivt materiale/papirpositiver
Refleksivt materiale digitaliseres enten på vertikale kamerarigger eller på kamerabaserte skannere. Dette valget avhenger av objektenes tilstand og kvalitet.
Papirpositiver | FADGI | Bitdybde | Fargerom | Filformat | Minimum PPI | |
Skanner | Farge | 3 | 8 | AdobeRGB | TIFF | 400 |
Kamera | Farge | 4 | 8 | AdobeRGB | TIFF | 800 |